Poštarji bodo dostavljali zdravila

Nemški Postbus na frekventnih linijah že uvaja prevoz potnikov in blaga – gre za segment večnamenskih prevozov, ki je le eden od prihajajočih poslovnih trendov v logistiki in transportu.
Trenutno je največji poslovni trend t. i. »just in time« sistem naročanja, ki omogoča minimalizacijo zalog in znižanje nabavnih stroškov. »Zato naročniki ne naročajo več polnih kontejnerjev, ampak le nekaj palet, da se jim zaloge ob hitrem spreminjanju trendov ne kopičijo,« pojasnjuje Dare Radojević, direktor in ustanovitelj podjetja Globelink EG SOL, ki ponuja transportne storitve, v Sloveniji pa je vodilno na področju zbirnega pomorskega transporta.

S t. i. »just in time« nabavo je povezan še en poslovni trend v logistiki in transportu, in sicer predvidevanje povpraševanja, ki ima enak cilj – znižanje stroškov in zmanjšanje potrebnih sredstev za izvajanje logističnih in transportnih operacij.

Vstopajo v segment temperaturno občutljivih produktov
Tudi v Pošti Slovenije ves čas iščejo načine, kako svoje poslovanje in znotraj tega zagotavljanje univerzalne poštne storitve prilagoditi spremenjenim uporabniškim navadam potrošnikov, ki so posledica razvoja novih komunikacijskih tehnologij in spremenjenega življenjskega stila: »Zaradi upada klasičnih poštnih storitev in substitucije z elektronskimi načini komuniciranja se vse bolj usmerjamo v razvoj in nadgradnjo inovativnih in konkurenčnih storitev. Vedno večji poudarek namenjamo storitvam, ki jih razvijamo po meri za vsako stranko posebej. Ob tem se pojavljamo na področjih, kjer nas v preteklosti ni bilo, kot so jutranja dostava časopisa, blagovna logistika (bela tehnika, avtomobilski deli, dostava pijač …).«

Vstopajo tudi v segment distribucije temperaturno občutljivih izdelkov in zdravil: »Živila, kupljena preko spleta, lahko v dogovorjenih časovnih oknih dostavimo končnim kupcem, naslovnikom po vsej Sloveniji.« Dodajajo, da želijo pri tem sodelovati s podjetji, ki so specializirana za skladiščenje in prevoz temperaturno občutljivega blaga.

Trende narekuje tudi staranje prebivalstva
Prav dostava hrane in zdravil je eden izmed poslovnih logističnih trendov, ki je v porastu. »To zahteva tudi naraščajoče povpraševanje po naročanju priročnih dobrin (rast med letoma 2010 in 2014 je bila kar 40-odstotna), kot je npr. hrana, kjer so potrebne hitre dostave in kratki dobavni roki. Po drugi strani to zahteva tudi staranje prebivalstva. Tu je poudarek še na dostavi zdravil (t. i. priložnost ‘grey power logistics’). Predvideva se, da bodo ‘digitalni sorodniki’, ki bodo skrbeli za oskrbo starejših, prišli na svet že v naslednjih petih letih,« napoveduje Matevž Obrecht s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru.

Najsodobnejša samopostrežna točka PS 24/7
Dostava na zahtevo oz. ponudba storitev 24 ur na dan, vsak dan v tednu (24/7 storitve) je še eden od poslovnih trendov v logistiki in transportu, ki mu sledijo tudi v Pošti Slovenije: »Nadaljevali bomo s širitvijo samopostrežnih pošt, ponudbo pa bomo letos nadgradili tudi s t. i. samopostrežno cono znotraj večje pošte in najsodobnejšo zunanjo samopostrežno PS Točko 24/7, kjer je že mogoče opravljati poštne in bančne storitve ter kupiti blago.«

Testirajo robote
Robote trenutno testira DHL, saj se 80 odstotkov skladišč po vsem svetu še vedno upravlja ročno. Testirajo robote, ki delujejo integrirano z upravitelji skladišč. Takšen primer je tudi voziček, ki vozi samodejno. Sledi upravitelju v skladišču, ko je poln, pa se vrne nazaj na postajo, namenjeno za pakiranje, k upravitelju pa pošlje prazen voziček za pobiranje paketov.

Končno vozovnice za vlak prek spleta
»Ključni trendi na evropskih železnicah v naslednjih desetih letih bodo zagotavljanje najvišje kakovosti storitev, digitalizacija ter integracija transportnih sistemov, ki bo omogočila največjo mogočo mobilnost prebivalstva in tovora. Pri tem bosta še bolj pomembni tudi energetska učinkovitost ter skrb za okolje,« pravijo na Slovenskih železnicah (SŽ), kjer so med strateške cilje do leta 2020 uvrstili tudi informatizacijo in digitalizacijo poslovanja: »Že letos bo mogoče na vlakih in postajah neovirano dostopati do spleta ter po spletu kupiti in rezervirati vozovnice.« 

Na SŽ si v naslednjih letih in tudi desetletjih obetajo tudi velike spremembe pri rabi energije, saj bo dobava elektrike temeljila na obnovljivih virih, količina uporabljenih fosilnih goriv pa se bo zaradi uporabe drugih goriv postopoma zmanjševala.

Izboljšujejo ogljični odtis
Vpliv na okolje je velik izziv za transportna in logistična podjetja. Skupina Deutsche Post DHL je npr. pripravila program za zaščito okolja (GoGreen) in postavila ambiciozen okoljevarstveni cilj: izboljšati ogljični odtis za 30 odstotkov (glede na izhodišče iz leta 2007) do leta 2020. Do letos ga je izboljšala za 25 odstotkov.

DHL Express, vodilni mednarodni ponudnik ekspresnih storitev, sicer v mesta že dostavlja z električnimi dostavnimi avtomobili, ki so v primerjavi z enako zmogljivimi avtomobili, ki jih poganjajo bencinski ali dizelski motorji, cenejši, ker so stroški za servise in vzdrževanje za polovico manjši, stroški popravila pa so nižji celo do 80 odstotkov, saj ima avto bistveno manj delov, ki se mehansko obrabljajo.

Izvajajo tudi pilotni študij uporabe tovornih koles za dostavo pošiljk znotraj mest, in sicer v Frankfurtu in Utrechtu. Prikolica na kolesu je v obliki zabojnika in deluje kot mobilni razdelilnik, ki lahko oskrbi do dve DHL-ovi tovorni kolesi. 

Skupaj peljejo potnike in blago
Med drugimi poslovnimi trendi v logistiki in transportu Obrecht izpostavlja še spremenjene nakupne procese skozi kombiniranje »offline« (npr. razstavni prostor) in »online« (nakup preko cenejše spletne strani) kanalov: »Zaradi novih zahtev in krajših časov dobav se ustvarja tudi segment večnamenskih prevozov. Nemški Postbus tako na frekventnih linijah že uvaja prevoz potnikov in blaga ter kombinira B2B z B2C.«

Drugi novi poslovni trendi so še cevni transport, trajnostne oskrbovalne verige in deljena ekonomija, ki postaja vedno bolj popularna med vsemi segmenti družbe: »Vodilni svetovni ponudnik prenočitev postaja portal za souporabo stanovanj in hiš Airbnb, rast izkazuje Park Cirka, ki omogoča deljeno uporabo parkirišč, v Sloveniji pa je priljubljena predvsem souporaba avtomobila, kar omogoča portal prevozi.org.«

Tudi pri SŽ napovedujejo souporabo različnih prevoznih sredstev: »V prihodnjih nekaj letih lahko v železniškem sektorju pričakujemo intenzivnejše čezmejno povezovanje potniških storitev, povezovanje potovanja z vlakom s car-sharing, car-pooling storitvami ter integracijo vseh oblik prevoza, vlaka, avtobusa, osebnih vozil, koles idr.« 


Avtorica: Nina Oštrbenk
Članek je izšel v reviji Glas gospodarstva, Transport